Według corocznego raportu Cruise Industry News ponad 50 procent rejsów po Wyspach Kanaryjskich w sezonie zimowym 2019 zorganizowali armatorzy AIDA Cruises i TUI Cruises. AIDA zwiększa swoją kanaryjską ofertę z roku na rok o około 20 procent, co stanowi ponad 33 procent rynku rejsów po Wyspach Kanaryjskich. TUI Cruises pozostaje drugim co do wielkości graczem w regionie, ale zmniejsza z roku na rok liczbę rejsów. Wyraźnie obecne na Wyspach Kanaryjskich są również brytyjskie marki na czele z siostrzaną marką AIDA, P&O Cruises, obie są własnością Carnival Corporation, oraz należąca do TUI Group, Marella Cruises.
Wyspy Kanaryjskie to ulubiony kierunek zimowych wakacji, dla osób które szukają słońca, a nie chcą za długo lecieć samolotem. Aida oprócz klasycznych tygodniowych programów po Wyspach Kanaryjskich, proponuje również dłuższe trasy rozszerzone o Maderę, Wyspy Zielonego Przylądka i Azory. Do wyraźnego wzrostu w minionym zimowym sezonie przyczyniło się oddanie przez armatora nowego statku AIDAnova zasilanego LNG, który zabiera 5.200 gości na pokład i właśnie na Kanarach odbyła się jego inauguracja.
Wyspy Kanaryjskie stanowią 2% globalnego przemysłu cruisingowego. W sezonie zimowym 2018 było to 2,1%, a rekordowy był rok 2015 z 2,3%.
-
Czy będąc na statku można dzwonić?
Wszystkie kabiny statkach są wyposażone w telefon z bezpośrednim wyjściem, dzięki czemu można bardzo łatwo dotrzeć do swoich bliskich w domu. Po wprowadzeniu międzynarodowego numeru kierunkowego i żądanego numeru telefonu możesz wygodnie dzwonić do domu. Koszt połączenia wynosi obecnie €4,90 za minutę na całym świecie.
-
Czy na statkach jest dostęp do internetu
Na statkach istnieje możliwość korzystania z internetu w kawiarence internetowej, jak również poprzez WiFi – usługę bezprzewodowego internetu, pozwalającą na korzystanie z internetu w kabinie. Korzystanie z internetu jest odpłatne. Orientacyjna cena to ok. €0,20-0,40/minuta. Można również wykupić specjalne pakiety.
-
O co chodzi z bezgotówkowym systemem płatności?
Na pokładzie statku nie używa się gotówki. Pasażerowie w momencie zaokrętowania otrzymują karty elektroniczne, które są kartami identyfikacyjnymi, płatniczymi oraz kluczami do kabiny. Za pomocą karty pasażer reguluje swoje wydatki na pokładzie a pod koniec rejsu otrzymuje zestawienie wszystkich należności. Rachunek reguluje się w recepcji przed wyokrętowaniem za pomocą gotówki lub karty kredytowej. Kartę kredytową należy wcześniej zarejestrować a jeżeli płatność jest gotówką to wpłacić depozyt. Jedynym miejscem na statku, w którym operuje się gotówką jest kasyno.
-
Karta pokładowa – co to takiego?
Karta pokładowa pełni jednocześnie kilka funkcji – jest kartą płatniczą, dokumentem tożsamości i kluczem do kabiny. Kartę tę nosimy przy sobie przez cały rejs. Szczególnie trzeba o niej pamiętać podczas wizyt w kolejnych portach. Wtedy muszą ją mieć przy sobie również dzieci. Każdorazowo przy zejściu i powrocie na statek musimy ją okazać ochronie, która wyposażona w specjalny czytnik będzie miała możliwość nas zidentyfikować.
-
Strój wygodny czy elegancki? Dress Code na statku.
Pomimo rosnącej euforii przed rejsem, każdy staje nagle przed tym samym dylematem: jak spakować walizkę i co należy zabrać, żeby uniknąć jakichkolwiek niezręcznych i stresujących sytuacji. Śpieszymy wyjaśnić i uspokoić zarazem. Przede wszystkim pakujemy takie rzeczy jakie zwykle zabieramy na wakacje. Statki wycieczkowe to pływające kurorty, na których mamy czuć się wygodnie i komfortowo. W ciągu dnia strój jest dowolny, a podczas wycieczek lądowych warto pamiętać o wygodnym obuwiu, nakryciu głowy i okularach przeciwsłonecznych. Tak jak w każdym hotelu, również na statku obowiązuje zakaz przychodzenia do restauracji w strojach plażowych. Wieczorami mile widziane są stroje bardziej eleganckie, szczególnie jeżeli wybieramy się do restauracji a la carte, ale i wtedy obowiązuje mniej formalna, wygodna elegancja.
-
Czego się dowiemy z gazetki pokładowej?
W trakcie dnia na statku jest mnóstwo atrakcji. Wszystkie informacje łącznie z godzinami otwarcia barów i restauracji pasażerowie otrzymują wieczorem w formie gazetki pokładowej. Zamieszczane są tam również informacje dotyczące kolejnego dnia i portu do którego zawinie statek, godziny postoju oraz informacje pogodowe.
-
Którą kabinę wybrać skoro jest tak wiele kategorii?
Kabiny na statkach AIDY dzielą się na wewnętrzne oraz zewnętrzne z oknem lub z balkonem oraz apartamenty. Metraż i wyposażenie kabiny wewnętrznej nie różni się w stosunku do kabiny zewnętrznej, a brak okna rekompensowany jest dużym lustrem lub obrazem. Z uwagi na ilość atrakcji w ciągu dnia i wieczorem, w kabinie oprócz noclegu spędzamy bardzo mało czasu. Jeżeli więc nie ma żadnych innych przeciwwskazań a szukamy oferty cenowo najkorzystniejszej to na pewno będziemy zadowoleni również z kabiny wewnętrznej. Jeżeli natomiast rozważamy kabinę z oknem (które jest zawsze na stałe zamknięte) to warto sprawdzić czy czasami dopłata do kabiny z balkonem nie jest niewiele wyższa. Kabina z balkonem jest większa metrażowo i bardzo często ma dodatkowo wydzieloną część dzienną. Natomiast jeśli oczekujemy czegoś więcej to polecamy apartamenty.
-
Czy na statku jest dostęp do pralni i prasowalni?
Na statku istnieje możliwość oddania rzeczy do prania czy prasowania – odpłatnie. Na wszystkich statkach dostępne są również pralnie i prasowalnie samoobsługowe, gdzie za niewielką opłatą można zrobić szybkie pranie lub wyprasować wieczorową kreację. Koszt prania ok. €2, koszt suszenia ok. €2, saszetka z proszkiem ok. €1.
-
Jakie napięcie jest w gniazdkach?
Na statkach AIDA Cruises napięcie elektryczne w gniazdkach wynosi 220V.
-
Jakie sporty można uprawiać na pokładzie statku?
Dla wszystkich, którzy chcą aktywnie spędzić czas na statku dostępne są Centrum Fitness, boisko do siatkówki, kort do squasha, symulator do gry w golfa, ścieżka do joggingu i boisko do koszykówki. Dodatkowo na wszystkich statkach kilka razy dziennie prowadzone są zajęcia grupowe takie jak joga, pilates czy spinning.